Forside » Bestyrelse » Alt om din afdelingsbestyrelse
Afdelingsbestyrelsens opgave er at sikre, at boligafdelingen fungerer i forhold til husordensregler, økonomi, det sociale og tryghed. Afdelingsbestyrelsen støtter udvikling og initiativer, der er til fællesskabets og boligafdelingens bedste og sørger for, at beboerbestemte projekter bliver gennemført.
Ud over at sørge for den interne kontakt i boligafdelingen står afdelingsbestyrelsen også for kontakten udadtil. Det er typisk kontakt til organisationsbestyrelsen i Bo-Vita, lokale samarbejdspartnere m.fl. Her kan bestyrelsen være beboernes samlede stemme og arbejde for, at beboernes fælles behov og ønsker bliver prioriteret.
Bestyrelsen består af beboere og vælges af beboere på afdelings-/beboermødet. Der skal være mindst 3 medlemmer i bestyrelsen, og alle afdelingens beboere er velkomne til at stille op.
En bestyrelsesplads er din allerbedste mulighed for at få indflydelse og gavne det sted, du bor.
Det er frivilligt, ulønnet arbejde at være medlem af en afdelingsbestyrelse, hvor du får mulighed for at:
Afdelingsbestyrelser mødes typisk en gang om måneden eller med et par måneders mellemrum. På møderne taler man om den generelle udvikling i afdelingen, pludseligt opståede behov eller andre sager, der har med drift, trivsel og hverdagslivet i boligafdelingen at gøre. Se eksempel på en afdelingsbestyrelses årshjul.
Log på bestyrelsesweb og se nøgletal for din boligafdeling m.m.
Find mere inspiration/information til dit bestyrelsesarbejde her:
Persondata
Hvilke oplysninger må afdelingsbestyrelsen have om beboerne?
Om afdelingsbestyrelsens opgaver
Indblik udfærdiget af BL, Danmarks Almene Boliger.
Sverige søger inspiration hos Bo-Vita: Fokus på tryghed i boligområder
Børnedemokratiet blomstrer på Dortheavej
Nem adgang til bøger med Bo-Vitas bogskab
Bo-Vita