Ud over din husleje betaler du hver måned et a conto-beløb for dit forbrug af vand og varme.
Når året er omme, laver man et forbrugsregnskab, som er en opgørelse over, om du har betalt for den mængde vand og varme, som du har brugt.
Bo-Vita samarbejder med BO-VEST om udarbejdelse af forbrugsregnskaber en gang om året. Forbrugsregnskabet fordeler vand, varme og el mellem beboerne i ejendommen.
Hvis forsyningsleverandøren ikke har fået adgang til at aflæse din måler, vil dit forbrug blive skønnet ud fra det forbrug, du havde sidste år.
Udgifterne fordeles ved at aflæse måleren i hver enkelt bolig.
Hvis der ikke er en måler i din bolig, bliver udgiften delt mellem beboerne i ejendommen i forhold til, hvor mange kvadratmeter bolig man har.
Forbrugsregnskabet modtager du én gang om året. Datoen for forbrugsregnskabet afhænger af, hvor du bor. Kontakt os, hvis du ønsker at vide, hvornår du kan forvente at modtage dit forbrugsregnskab.
Hvis du er flyttet, modtager du den sidste afregning, når årets forbrugsregnskab er udarbejdet.
Ja, det er muligt at forhøje din a conto-betaling af vand og varme.
Du kan ikke beslutte at betale mindre for dit vand og din varme, medmindre der er dokumentation for, at du betaler for meget.
Hvis du lige er flyttet ind, og du har overtaget en a conto-betaling, som er for høj i forhold til dit forbrug, er det muligt at få sat dit månedlige beløb ned.
Skriv til os på boligteam1@bo-vest.dk. Husk at oplyse navn, adresse og lejemålsnummer. Oplysningerne finder du blandt andet på din betalingsoversigt eller på tidligere huslejeopkrævninger.
Skriv til os på boligteam1@bo-vest.dk, og få vurderet din mulighed for at betale din efterregning over flere måneder.
Hvis du betaler for vand og varme direkte hos dit forsyningsselskab, får du ikke noget forbrugsregnskab fra Bo-Vita/BO-VEST.
Hvis du er uenig i opgørelsen fra din forsyningsleverandør, skal du klage direkte til dit forsyningsselskab.
Læs mere om varmeregnskaber her: Brunata og Techem, eller skriv til boligteam1@bo-vest.dk.
Hvis du er uenig i dit forbrugsregnskab, som du har fået fra Bo-Vita/BO-VEST, skal du, senest seks uger efter at du har modtaget regnskabet, sende en klage/indsigelse på denne webformular.
Husk at oplyse navn, lejemålsnummer, og hvilke punkter der gør, at du ikke kan godkende regnskabet. Dit lejemålsnummer finder du på din betalingsoversigt eller på tidligere huslejeopkrævninger.
Hvis du ikke får medhold i din klage, bliver sagen automatisk indbragt for Beboerklagenævnet i den kommune, hvor du bor. Det er din sikkerhed for, at sagen bliver undersøgt nærmere og behandlet igen.
Du har også mulighed for selv at indbringe et forbrugsregnskab for Beboerklagenævnet, hvis du ikke kan få behandlet din klage/indsigelse. Find flere oplysninger på din kommunes hjemmeside.
Mens du bor til leje i din bolig, er der en række gode råd til, hvordan du kan spare på vand, varme og el, gode råd til dit indeklima, sikkerhed i hjemmet, og hvis uheldet opstår. Se mere her:
Legionella er bakterier, der naturligt hører til i våde, fugtige miljøer. De findes i vandinstallationer og kan forårsage lungebetændelse/en influenzalignende sygdom.
Har du været væk fra din bolig i længere tid, så sørg for at lade vandet løbe grundigt gennem bruseslangen, inden du bruger vandet. Bo-Vita sørger for løbende at overvåge og vedligeholde vandinstallationer.
Det er din egen indboforsikring, der skal dække evt. udgifter til nyt indbo og til en midlertidig bolig (genhusning), mens eventuelle skader udbedres i din bolig. Har du ikke forsikring, eller dækker din forsikring ikke skaden, må du selv betale.
Du kan sammenligne elpriser på elpris.dk.
Trivselsindsatsen: Bo-Vitas boligsociale strategi
Effektivisering af driften i Bo-Vita
Sverige søger inspiration hos Bo-Vita: Fokus på tryghed i boligområder
Bo-Vita