Bane- og vanebrydende boligsocial strategi skal fremme trivsel og fællesskab for alle beboere i Bo-Vitas boligafdelinger.
Alle har ret til at trives, hvor de bor
Marianne Jørgensen, der er næstformand i Bo-Vitas organisationsbestyrelse, understreger den fleksible tilgang, som organisationen har prioriteret i den boligsociale strategi: “Bo-Vita har valgt at gøre Trygheds- og Trivselsindsatsen til en fast del af organisationen, i stedet for at følge den traditionelle model med boligsocialt arbejde gennem 3-årige helhedsplaner, der fokuserer på særligt udsatte afdelinger. På den måde sikrer vi, at vi kan være til stede lokalt for Bo-Vitas beboere, hvor og når behovet opstår, uanset målgruppe, visioner eller rammeaftaler med andre aktører.”
Et nyt syn på boligsocialt arbejde
“Vi arbejder med en målgruppe, som ikke altid får opmærksomhed i traditionelle boligsociale planer. Vores fokus er på mellemgruppen – dem, der har viljen til at skabe forandringer. Ved at støtte denne gruppe kan vi opnå større resultater med færre ressourcer, og det faktum, at vi ikke er et midlertidigt 3-årigt projekt, fremtidssikrer trivslen, tilliden og relationerne lokalt i Bo-Vita,” fortæller Sisse Elmer Thomsen, der er leder af Trivselsindsatsen i Bo-Vita. En væsentlig del af Trivselsindsatsens arbejde er friheden til at målrette indsatserne: “Ved at være selvfinansierede har vi fleksibilitet til at handle på de lokale behov og interesser. Vi kan reagere hurtigt og tilpasse vores indsats til lokale forhold, samfundsmæssige strømninger og beboernes interesser, samtidig med at vi arbejder for en overordnet og langsigtet trivsel i alle vores boligafdelinger.” Den langsigtede trivsel opnås blandt andet ved, at driften, afdelingsbestyrelserne og frivillige arbejder sammen om at skabe trivsel både lokalt og på tværs af boligområderne.
Tak-i-lige-måde
Arbejdsgrundlaget for Bo-Vitas boligsociale strategi udspringer af erfaringer fra helhedsplaner, lokale udfordringer og organisationens visioner om at være nærværende lokalt, når og hvor behovet opstår.
Senest er arbejdet blevet understøttet af en undersøgelse foretaget af firmaet Rhetor, som har kortlagt beboerdemokratiets vilkår i Bo-Vitas afdelinger. Et af resultaterne i rapporten er, at beboernes trivsel i høj grad afhænger af følelsen af at blive hørt og inddraget. Rapporten introducerer begrebet “Tak-i-lige-måde”-effekten, som beskriver, hvordan gensidig hjælpsomhed og opbakning mellem beboere skaber en positiv spiral, der styrker fællesskabet og øger deltagelsen i beboerdemokratiet.
I efteråret udkommer en bog om Bo-Vitas arbejde med trivsel i almene boligområder. Bogen henvender sig til fagfolk og politikere, som ønsker inspiration og viden om, hvordan man kan øge trivsel og fællesskab i alle almene boligområder. Den boligsociale strategi i Bo-Vita hviler på to ben i form af Tryghedsindsatsen og Trivselsindsatsen. Den kommende trivselsbog er en efterfølger til bogen “Intet uden tryghed”.
Her kan du læse rapporten fra Rhetor.