Hvad gør man, hvis strømmen forsvinder i flere dage? Hvordan klarer man sig uden vand eller varme? Og hvad kan man selv gøre for at være bedre forberedt på en krisesituation?
Det var nogle af de spørgsmål, der blev sat fokus på, da Bo-Vita her i maj måned afholdt forårsmøde med titlen Klar til Krisen? – Beredskab i dit hjem. Aftenen bød på viden, diskussion og konkrete råd om, hvordan man som beboer forbereder sig på situationer, hvor strøm, vand eller varme svigter.
Workshoppen blev faciliteret af Claus David Bro Bjørnelund fra Københavns Professionshøjskole, hvor deltagerne blandt andet arbejdede med konkrete scenarier som cyberangreb, sabotage og ekstreme vejrhændelser, hjemmeberedskab og hvordan naboer kan hjælpe hinanden i en krisesituation.
Hvem har ansvaret, hvis vi står i en krise?
Et af aftenens vigtige pointer var, at beredskab ikke kun er noget, Bo-Vita og myndigheder tager sig af. Den enkelte beboer har selv et ansvar for at være forberedt i mindst 72 timer med vand, mad, medicin, lommelygte og kontanter.
Workshoppen understregede også, at det handler om personlige prioriteringer: Hvad er vigtigt for netop dig og din husstand? Og i en krisesituation gælder et princip om, at man sjældent kan hjælpe sine naboer effektivt, før man har sørget for sine egne basale behov.
Anders Stange Jensen, medlem af organisationsbestyrelsen i Bo-Vita, var glad for, at netop det budskab kom tydeligt frem: “Jeg tror, at den her workshop åbnede øjnene for mange. Mange beboere har måske en opfattelse af, at Bo-Vita og myndighederne sørger for dem, hvis der opstår en krise. Men virkeligheden er, at der er rigtig meget, man selv skal have styr på, og det synes jeg er værdifuld viden for alle.”
Beredskab i hverdagen
Ahlam fra Hothers Plads deltog sammen med andre fra afdelingsbestyrelsen. Hun fortæller, at temaet føltes både relevant og vigtigt.

”Der kan opstå situationer, hvor man har brug for at vide, hvad man skal gøre. Jeg har selv oplevet kriser i Irak, hvor vi stod uden strøm, og dengang lærte man meget om, hvordan man skulle håndtere det. Derfor synes jeg, det er vigtigt at være forberedt og kunne tage ansvar, hvis der opstår en situation.”
Også i Mjølnerparken er temaet begyndt at fylde mere. Formand for afdelingsbestyrelsen, Muhammad Aslam, fortalte på workshoppen, at beredskab allerede har været drøftet på et af afdelingsbestyrelsens møder, og at man nu vil arbejde videre med en plan for boligafdelingen.
Workshoppen fremhævede blandt andet Beredskabsstyrelsens anbefalinger om, at alle husstande bør kunne klare sig selv i mindst 72 timer ved fx strømsvigt eller nedbrud i fx vand- og elforsyning. Samtidig var der også fokus på noget af det, der kan gøre den største forskel i en krise: gode naboer og stærke fællesskaber.


